J. Brižić: Imamo li pravo na trajekte 21. stoljeća?

J. Brižić: Imamo li pravo na trajekte 21. stoljeća?

PREKO – U želji da se prije početka glavne turističke sezone poboljšaju uvjeti putovanja na  trajektnoj liniji Zadar – Preko, načelnik Općine Preko Jure Brižić prije tri tjedna obratio se dopisom upravama Jadrolinije i Agencije za obalni linijski pomorski promet. 

– Umjesto odgovora i eventualnog poziva na razgovor, na adresu Općine Preko nije stiglo ništa! Muk i s jedne i s druge strane, što smatramo nedopustivim, komentira načelnik Brižić ponašanje državnog  brodara i vodećih ljudi Agencije za obalni linijski pomorski promet u Splitu. 

A u dopisu, kaže, nije bila riječ o prigovorima na učestalost i brojnost brodskih i trajektnih linija nego ponajprije na kvalitetu trajekata koji povezuju otok Ugljan s kopnom.

– Tražimo kvalitetnije i veće trajekte za liniju Zadar – Ošljak – Preko (431) jer je situacija daleko od idealne budući da plove prastari trajekti „Vladimir Nazor“ i „Sis“, koji ne zadovoljavaju standarde druge najprometnije putničke linije na Jadranu. Krajnje je neozbiljno da u 21. stoljeću srce turističke sezone održava trajekt star 43 godine, kapaciteta 70 automobila, smatra Brižić i podsjeća da je na najfrekventnijim linijama proteklog, produženog vikenda, kad je vozio „Sis“, ostajalo i desetak neukrcanih automobila. 

Nadalje, ističe prvi čovjek općine, jedan prijedlog odnosio se i na prijevoz bicikala jer posljednjih godina svjedočimo velikom razvoju cikloturizma na svim otocima.

– S ciljem razvoja cikloturizma na otocima, a u skladu sa smjernicama Ministarstva turizma, tražili smo da se osigura besplatan prijevoz trajektima za bicikle, poglavito u predsezoni i posezoni. Naša općina ove je godine pokrenula projekt Avantura otok, sagradili smo i obilježili više od 20 kilometara biciklističkih putova na otoku Ugljanu, a sličan projekt napravljen je i na Pašmanu. Stoga smatramo da bi ukidanje naplate za bicikle dalo dodatan poticaj tim projektima. Ali očito smo usamljeni u takvim razmišljanjima, zaključuje Brižić te dodaje da je Općina Preko tražila i da na liniji 433 (Zadar – Rivanj – Sestrunj – Zverinac – Molat) trajekt pristaje na otoku Rivnju i subotom, kako na dolasku iz Zadra, tako i na povratku. 

– Budući da trajekt na Rivnju pristaje svakog radnog dana, ne vidimo razloga da to ne čini i subotom, pogotovo kad se uzme u obzir da toga dana pristaje u svim ostalim mjestima – Sestrunju, Zverincu i Molatu. A kako su subotom najčešće smjene gostiju, vjerujemo da bi to bio dodatni poticaj razvoju turizma na otoku Rivnju. Ali, nažalost, tako mislimo samo mi. Jer kako drukčije protumačiti ovu trotjednu šutnju iz Jadrolinije i Agencije za obalni linijski pomorski promet. Svi se kao zalažu za otoke, održivi razvoj, stvaranje jednakih uvjeta kao na kopnu, a kada mi s otoka tražimo ili predlažemo nešto, dobijemo muk, ljuti se Brižić te najavljuje da Općina Preko neće odustati od svojih prijedloga i zahtjeva i o njima je već obavijestila resorna ministarstva i Zadarsku županiju u nadi da će od 1. srpnja otok Ugljan i kopno povezivati bolji, kvalitetniji trajekt dostojan svakog putnika.

Zgrožen je, ističe, odnosom državnog brodara jer ispada da su otočani na zadarskom području u drugoj kategoriji kad se pogledaju trajekti i brodovi koji plove, primjerice, na splitskom području. 

– Naravno, nemamo ništa protiv Splićana, ali smatramo da i mi zaslužujemo takav standard. Nebriga i ponašanje Jadrolinije i Agencije pokazuje i na ovom primjeru da su otočani prepušteni sami sebi… Spremni smo i na to da budemo Jadrolinijin rezervat, ali neka nam to javno kažu da se znamo na vrijeme pripremiti, poručuje Jure Brižić.

U kratkom telefonskom razgovoru s Agencijom za obalni linijski pomorski promet doznali smo da su zaprimili dopis Općine Preko, ali da još uvijek nisu službeno odgovorili. V. d. ravnateljica Paola Vidović pismeno nam je objasnila da zamjena brodova i trajekata nije moguća jer „brodovi koji plove su brodovi navedeni u ugovorima ili imaju suglasnost za održavanje linije, tako da je mala vjerojatnost da će brodar usred sezone uspjeti zarotirati brodove tako da udovolji svima“.

– Besplatan prijevoz bicikala ne možemo komentirati jer kategorija besplatno kao takva ne postoji, uvijek netko financira te kategorije, odnosno treba naći način da se osigura novac za takav projekt, tvrdi Vidović.

A što se tiče uplovljavanja trajekta u Rivanj subotom, potrebno je da lokalna samouprava osigura sredstva kojima će brodaru nadoknaditi trošak devijacije na putovanju, tj. skretanje za Rivanj sukladno članku 10. Zakona o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu (NN 33/06, 38/09, 87/09, 18/11, 80/13 i 56/16). 

– Sva putovanja izvan onih predviđenih ugovorom potrebno je financirati jer su sredstva osigurana samo za ugovoreni red plovidbe, kaže v.d. ravnateljica Paola Vidović.
 
Andrina Luić/Zadarski list