Komentar: Pet do dvanaest – što nam donosi idući tjedan?
PREKO – Je li ovo kraj jednog načina života na otoku Ugljanu i Pašmanu kojeg su dosad poznavali, pitaju se otočani ovih dana i to prije premještanja trajektne luke s Poluotoka u gradu Zadru u prigradski dio Gaženica i uvođenje nove brodske linije 409. Zasigurno jeste, iako je uvedena kao poboljšica pomorskom putničkom prometu nova brodska linija 409 Zadar- Ošljak – Preko. Za sada, četiri dana prije njezinog početka s diskutabilnom satnicom i brojem linija. Naime plovidbeni red još uvijek nije utvrđen, slijedom toga ni objavljen. Treba li reći da se ne zna ni plovilo ili plovila koja će obavljati pomorski putnički promet.Ovi podatci imaju težinu defektne javne politike resornog ministarstva u oblasti pomorskog prometa, kad se zna da je trajektna linija Zadar- Preko- Zadar linija s najvišim brojem prevezenih putnika na Jadranu, brojkom u 2014. to je 1.645.921 putnika i 261.368 vozila sa stalnom tendencijom porasta prometa. Možemo se poigrati brojkama pa reći da je u posljednih deset godina na ovoj liniji vozilo se oko 13.000.000 putnika.Javno poduzeće „Jadrolinija“ pomorski putnički promet na ovoj liniji dosad je odrađivalo s dva novosagrađena trajekta, a u njihovom nedostatku potpomagalo se nekoliko vidno starijih plovila. No, o prednostima i nedostacima predstojeće brodske linije broj 409, glas javnosti se sporadično čuo, a civilno društvo temelj demokratskog uređenja, perjanice današnjice, ostalo je tiho i to zato jer se nije imalo na što oglasiti. Naime, izrađivač plovidbenog reda brodske linije 409 crta utiho križaljku satnice i broj brodskih linija, u nekom od ureda resornog ministarstva, daleko od iskustva otoka i očiju onih kojima je namijenjena, i kojima će promijeniti svakodnevnicu. Stanovnike otoka Ugljana i Pašmana od grada Zadra, dijeli Zadarski kanal, širok 2,5 morske milje, povlaštena cijena otočne karte za stalne stanovnike otoka je 16,00 kuna, pogodnost koja se može koristi jednom dnevno. U slučaju dva dnevna putovanja u Zadar, a gdje se nalaze institucije javne uprave, zdravstvene, obrazovne i kulturne ustanove , a imate potrebu za njima, to zadovoljstvo platiti će te punom cijenom putničke karte dakle 36.00 kune. Stanovnicima otoka Ugljana i Pašmana novim režimom plovidbe trajektne linije Preko- Zadar- Gaženica, poskupljuje se prijevoz za autobusnu kartu iz Gaženice u neko od potrebnih odredišta, za 16,00 kuna. Tako da putna trajektna karta, po povlaštenoj cijeni 16,00 kuna plus autobusna karta od Gaženice i natrag iznosi 32,00 kune. Dok je stanovniku mjesta Ugljana na otoku Ugljanu dodatno opterećenje i povratna autobusna karta od Ugljana do Preka u iznosu 34,00 kune. Za stanovnike mjesta na Pašmanu za desetak kuna više. Dakle, zadovoljstvo odlaska u Zadar trajektnom putnika s otoka Ugljana stoji 66,00 kune,a s Pašmana 76,00. I to za udaljenost od 2,5 morske milje ili 4.5 kilometra ceste na kopnu. Cijena putne karte koju plaćaju stanovnici otoka Ugljana i Pašmana da bi došli do Zadra trajektom, ima vrlo malu konkurenciju na drugim otočnim ili kopnenim destinacijama.Što se tiče brodske linije 409 Zadar- Ošljak – Preko koja će u pravilu dnevno prevoziti 3.000 putnika, ljeti i puno više, s tek nedovoljnim brojem linija, satnicom zadnje linije iz Zadra koja je u najmanju ruku ograničavanje slobode kretanja, temeljnog ljudskog prava, a subotom, nedjeljom i blagdanom s tek nekoliko linija, ne ostavlja mnogo prostora o promišljanju blagodati života na otoku koji je postao „Utopija“.
tekst: Jasna Marcelić