Most Pašman – kopno: mit ili stvarnost!?

Most Pašman – kopno: mit ili stvarnost!?

PAŠMAN – Zašto Pašman nema most koji ga povezuje s kopnom, zašto inicijativa o gradnji mosta već 50 godina skuplja prašinu u županijskim službama, zašto je projekt tunela potisnuo u drugi plan inicijativu gradnje mosta, što bi stanovnici Ugljana i Pašmana dobili gradnjom mosta… 

Ta i mnoga druga pitanja vezana uz inicijativu povezivanja Pašmana s kopnom bit će tema sastanka u vijećnici Općine Pašman u subotu, 10. prosinca u 14 sati, na koji svoje sumještane i stanovnike susjednog Ugljana pozivaju načelnik općine Andro Magić i inicijator okupljanja Boris Travica, mještanin Mrljana, gdje je nedavno osvanuo grafit-putokaz „MOST! –> 500 m”.

– Iako je grafit u nekima pobudio nadu da se projekt gradnje mosta Pašman – kopno pomaknuo s mrtve točke, o čemu stanovnici godinama sanjaju, u zbilji je to bio ironični pokušaj podizanja svijesti o problemu. Nepoznati je aktivist svojim djelom probao ukazati na sve godine čekanja gradnje veze s kopnom pa tako i na poteškoće koje proizlaze iz života na otocima, i to upravo na lokaciji gdje bi se hipotetski most nalazio, objašnjava Travica te navodi kako je mnogo razloga zašto je stvaranje čvrste veze između Pašmana i Ugljana s kopnom nužno. 

Prema njegovim riječima, cjelina Ugljan – Pašman kilometarski je jednaka udaljenosti, primjerice,  Privlake i Pakoštana, ali za razliku od te relacije, gdje ima više od 20 benzinskih postaja, dva otoka dijele samo jednu crpku. Slična je situacija i s trgovačkim centrima i supermarketima, a uza sve to, ističe Travica, stanovnici su ograničeni po pitanju zaposlenja ili školovanja na kopnu. 

Načelnik Magić drži da bi od čvrste veze Pašman – kopno koristi imali i stanovnici Dugog otoka i Iža, ali i mnogi građani na kopnu koji putuju na zadarske otoke te i od njih traži podršku.

– Pozivamo stoga Pašmance, Ugljance i naše prijatelje s kopna da dođu u subotu na sastanak u općinsku vijećnicu i podrže ovu inicijativu. Želim naglasiti da je projekt Pašman – kopno star 50 godina, da je ušao u sve županijske prostorne planove, ali unatoč tome, nikad mu se nije ozbiljno pristupilo. Od 2013. godine bio sam na barem 20 sastanaka u vezi mosta u raznim ministarstvima, upravama, na Građevinskom fakultetu u Zagrebu, ali bez konkretnog rješenja. Umjesto toga, podržava se ideja tunela, protiv koje nemamo ništa, ali smatramo da je i skuplja i nerealnija od gradnje mosta Pašman – kopno, tvrdi Magić i pita hoće li i ta priča trajati 50 godina i tko će zapravo i kada dočekati tunel. 

 
Podsjetimo, još 1978. godine prof. Kruno Tonković napravio je idejno rješenje za most, ali zbog izmijenjenih propisa o potrebnoj visini mosta za prolaz većih brodova Radić, Šavor i Puž 2001. godine napravili su novo idejno rješenje, tj. razrađen projekt gradnje mosta. Predložena dionica na kojoj bi se gradio most je Turanj – uvala Brižine i duga je samo 2,2 kilometra.