Napomena: Klinite na sliku za uvećani prikaz.

Predavanje o fra Dragutinu Parčiću, pioniru hrvatske fotografije

Prije točno 160 godina, fra Dragutin Antun Parčić snimio je sa Školjića panoramu Preka.

Dvije godine prije toga, dolaskom u Samostan sv. Pavla Pustinjaka, gdje je imenovan poglavarom, počelo je najznačajnije i najvrjednije razdoblje fotografske aktivnosti toga svestranog franjevca glagoljaša, ali i filologa, leksikografa, gramatičara, prevoditelja, kartografa, botaničara, astronoma, tipografa, slikara, urara, tiskara… U samostanskoj bogoslovnoj školi bio je i profesor.

Upravo su četiri godine provedene na otočiću Galevcu (Školjiću), od 1860. do proljeća 1864. godine, bile povod predavanju i izložbi panoa posvećenih fra Dragutinu Parčiću, koje su u subotu navečer ispred samostana organizirali Franjevački samostan sv. Pavla Pustinjaka, Turistička zajednica Općine Preko i Društvo prijatelja glagoljice iz Zagreba.

Iscrpno predavanje o Parčiću fotografu i jezikoslovcu održali su Mirna Lipovac i Darko Žubrinić, tajnica i predsjednik Društva prijatelja glagoljice iz Zagreba, ali prije svega marljivi proučavatelji ostavštine franjevca rođenoga u Vrbniku na otoku Krku.

U četiri godine života u Samostanu sv. Pavla na Školjiću, vrlo je često boravio u Zadru, gdje je, među ostalim, 31. prosinca 1861. snimio tri faze pomrčine Sunca – tri fotografije po 3,5 × 4,5 cm nalijepljene jedna uz drugu, što se ubraja u unikatne snimke takve vrste u povijesti rane fotografije u Hrvata. Čak je, smatra se, riječ o tek petom snimanju pomrčine Sunca uopće.

Dragutin Antun Parčić rođen je u 1832. godine, a umro 1902. u Rimu. Bio je franjevac trećoredac, priredio je izdanje glagoljskog Misala i Obrednika (1893.) te oživljavao hrvatsku glagoljašku baštinu. Sastavio je hrvatsku (slavensko-ilirsku) gramatiku i Rječnik hrvatsko-talijanski objavljen 1901. godine.

Među brojnim radovima koji su ostali za ovim velikim, značajnim i svestranim otočnim redovnikom je i njegov hrvatski prijevod Danteova Pakla. Bavio se i tiskarstvom, astronomijom i botanikom, a u povijesti je ostao zabilježen i kao jedan od pionira fotografije, među ostalim i kroz njegove snimke spretno odrađene uz pomoć mikroskopa, teleskopa i dalekozora.