“Reže” se broj ukupnih trajektnih i brodskih linija, ali i dnevnih putovanja
PREKO – Vlada Republike Hrvatske otvorila je preko Središnjeg državnog portala, e-Savjetovanja, javno savjetovanje o Prijedlogu Odluke o određivanju državnih linija u javnom prijevozu u linijskom obalnom pomorskom prometu.
Budući da većina otočana ne samo da nije u sustavu e-Građanin, nego na svojim otocima uopće nije pokrivena internetskim vezama, Otočni sabor, udruga za razvitak otoka, poziva ih da preko svojih predstavnika u udruzi komentiraju predloženi plovidbeni red za sljedeću godinu.
– Savjetovanje je otvoreno do 31. kolovoza 2016., a kako je za ovo vrlo važno pitanje po život otočana iznimno kratak rok, samo sedam dana, pozivamo stanovnike svih otoka da nam se jave, bilo preko predstavnika bilo, gdje je moguće, elektronski, kaže Denis Barić, predsjednik Otočnog sabora.
Redoviti javni prijevoz u linijskom obalnom pomorskom prometu u Republici Hrvatskoj aktualnom Odlukom obuhvaća 56 državnih linija, od kojih se održavaju 52 linije (25 trajektnih, 15 brzobrodskih i 12 brodskih linija) na kojima koncesijski ugovori u javnom prijevozu ističu 31. prosinca 2016.
– Novim prijedlogom predviđeno je 49 državnih linija. Dakle, manje od ovoga što imamo sada i to će otočani itekako osjetiti. Nažalost, u prijedlogu Odluke može se iščitati i smanjenje dnevnih putovanja na nekim linijama, a to je vjerojatno rezultat „rezanja“ proračunskih sredstava za održavanje državnih linija sa 320 milijuna na 270 milijuna kuna. Nadalje, od brodara koji održavaju državne linije u javnom pomorskom prometu traži se povrat novca iz subvencije za gorivo zbog razlike u cijeni goriva koje je u međuvremenu pojeftinilo, i to baš u zadnjem kvartalu važećih koncesijskih ugovora, a riječ je o oko 95 milijuna kuna, pojašnjava Barić i podsjeća da je Otočni sabor već tražio da se napravi javna rasprava za državne linije prije raspisivanja natječaja o koncesijama kako bi se i otočani mogli uključiti u donošenje kvalitetnih odluka.
Ovako se, ističe, ponovno sve radi na brzinu i bez mišljenja otočnog stanovništva, a zanima nas i hoće li se ovo odraziti i na ukidanje radnih mjesta te na smanjenje standarda održavanja javnog obalnog linijskog pomorskog prometa.
A kakva su razmišljanja otočana, sažeo je u jednoj rečenici načelnik Općine Preko Karlo Novoselić: „Takav prijedlog neće i ne smije proći!“. Otočani neće pristati ni na kakvo smanjenje broja linija i odavno je, barem kad je riječ o linijama Zadar – Preko, jasan stav Ugljanaca i Pašmanaca, da se najprometnija otočna linija, žila kucavica dva otoka o kojoj ovisi 10.000 stanovnika, ni po kojim uvjetima ne „reže“.
– Pogotovo zato što prema Poluotoku prometuje brod Dora koji je apsolutno nepouzdan. Tijekom jesenskih i zimskih mjeseci Dora gotovo svaki drugi dan preskoči neku liniju i trajekt u Gaženici jedino je prijevozno sredstvo u koje se možemo pouzdati. Ako žele uštedjeti novac, imaju načina za to, ali se trebaju potruditi da ga smisle. Najlakše je ukinuti linije, ali to im neće poći za rukom. Baš kao što je nedavno ispravljena nepravda te su otočanima vraćene povlastice u prijevozu, vjerujem da će i u ovom slučaju prevladati razum. Smatram i da je rok u kojem se trebamo izjasniti uistinu prekratak za ovako važnu temu te da bi se svakako trebao produljiti, smatra Novoselić. A. L./Zadarski list