
Heroji iz Cromarisa i kapetan Švorinić nominirani za plavu vrpcu
PREKO – Čak dvije objavljene nominacije za 51. Plavu vrpcu Vjesnika koja se dodjeljuje za habre poduhvate rezervirane su za junake sa zadarskog područja. Uz lučkog kapetana Ivu Švorinića nominirani su i zaposlenici Cromarisa koji su u kolovozu ove godine spasili 57-godišnjaka usred požara na gliseru.
Zbilo se to 11. kolovoza ove godine, kads su stup dima sa gorućeg plovila srećom su vidjela četvorica djelatnika Cromarisa, koji su dvije milje dalje na uzgajalištu ribe sa svojim radnim brodom upravo završavali posao za taj dan. Bili su to Vicenco Luštica (32), Josip Košta (37), Marin Školjarev (25) i Mate Matacin (23), dok su im kolege Josip Kraljić (22) i Domagoj Gregov (25) bili nedaleko njih u maloj barci.
– Odmah smo znali da je netko u nevolji, a do gorućeg glisera doplovili smo našim 14-metarskim katamaranom za nekoliko minuta. Odmah za nama stigli su Kraljić i Gregov. Ugledali smo čovjeka kako stoji u plamenu i dimu, te gori poput baklje, istodobno pokušavajući ugasiti požar vodom iz nekakve posude – ma, jezivo! Naš brod vezali smo uz gliser, na koji je odmah skočio Josip Košta,te protupožarnim aparatom na prah koji su mu dodali Školjarev i Matcin počeo gasiti vatru koja je izbila na krmi plovila, gdje se nalazi i unutarnji benzinski motor. Na umu nam je jedino bilo da spasimo tog nesretnog nautičara, koji je do te mjere bio opečen po cijelom tijelu da mu je sa ruku i nogu otpada koža, a vatra mu je zahvatila trbuh i lice, ispričao nam je Luštica.
Prije dolaska Cromarisovih junaka, jedan stranac na jet skiju kružio je oko gorućeg glisera,te je u želji da pomogne molio nautičare sa okolnih jahti, glisera i jedrilica da mu daju aparate za gašenje požara; međutim, uspio je izmoliti samo jedan protupožarni aparatić, veličine limenke za pivo, sa kojim nije ni pokušao gasiti.
-Dok sam gasio vatru bio sam svjestan činjenice da bi gliser mogao eksplodirati, ali u tim trenucima nam je bilo najvažnije da spasimo opečenog Haraminu, koji vjerojatno više ne bi bio živ da smo do njega došli samo nekoliko minuta kasnije. Nesretnik nije htio napustiti gliser u plamenu, pa smo ga na silu podigli na naš brod. Imamo sam dojam da u nastojanju da spasi svoje plovilo uopće nije bio svjestan težine opekotina koje je zadobio. Noge su mu tako grozno izgorjele da je jedva stajao na njima. Kada sam ga pitao zašto nije skočio u more kad je izbio požar na krmi, odgovorio mi je kako mu je taj gliser sve što ima. Bio je u šoku, ni vodu koju smo mu dali nije mogao piti, prisjeća se Josip Košta, glavni junak ovog dramatičnog događaja.
Sa teško opečenim nautičarem odmah su zaplovili prema Cromarisovom pristaništu u Maloj Lamjani, kamo su stigli za deset minuta, a istodobno je došla i Hitna pomoć koju je pozvao Kraljić. Haramina je prevezen u zadarsku bolnicu , a Luštica je još istog dana nazvao liječnike odjela na kojemu je zbrinut, da se raspita o zdravstvenom stanju čovjeka za čiji su se život njih šestorica borili.
-Uglavnom je zadobio opekotine drugog stupnja, po nogama i trećeg,a bio sam sretan kad mi je rečeno da će se Haramina oporaviti od tih ozljeda, zaključio je Luštica.
Kako je kapetan Švorinić spasilačkom brodicom teglio kanader !?
Kanader koji je gasio požar u Parku prirode Telašćica sletio je na more milju južnije od mjesta Sali na Dugom otoku kako bi usisao morsku vodu za gašenje . Zbog kvara na jednom od dva motora (2500 ks) taj moćni „vodeni bombarder“, dugačak 20 m i širok 30 m, više nije mogao uzletjeti, te se bespomoćno vrtio u krug. Da nevolja bude veća puhala je i jaka bura, koja ga je počela nositi. Do zrakoplova je odmah spasilačkom brodicom (9,50m) doplovio lučki kapetan iz Sali Ivo Švorinić koji je kanader uzeo u tegalj, u vjetar, prema milju udaljenoj luci Sali. Pritom su mu asistirale još tri brodice, jedna je konopom držala rep zrakoplova, a druge dvije svaka po krilo. Švorinić je naredio da se od brodova „očisti“ saljska luka, kako bi se napravilo mjesta za privez tog nenadanog gosta. Kanader je u luci privezan kao brod sigurnosti radi u četverovez, a zapriječeno je i uplovljenje i isplovljenje brodovima i brodicam u i iz luke, da se slučajno neko plovilo ne bi zabilo u nesvakidašnjeg gosta na vezu. Drugo jutro helikopterom je na Sali sletio mehaničar koji je otklonio kvar na motoru kanadera, te je „vodeni bombarder“ odletio iz Sali. Zbilo se to 1. kolovoza 1996. godine, kad je iz rata tek izišla Hrvatska imala samo dva kanadera, a riječ o jednoj u nizu od više stotina akcija pružanja pomoćii spašavanja na moru koje je odradio lučki kapetan iz Sali Ivo Švorinić u dosadašnjih 25 godina službe.
Otac i sin Švorinić saljski lučki kapetani
Treba reći da je Švorinićev otac, također imenom Ivo, 27 godina bio saljski lučki kapetan. Skromni Švorinić kaže kako je u minulih četvrt stoljeća služenja otočanima oko 450 puta imao hitan prijevoz sa otoka na kopno, uglavnom bolesnika i ozlijeđenih, najčešće u Sukošan lii Zadar, a samo u posljednjih nekoliko mjeseci tridesetak puta uspješno je odradio medicinski prijevoz otočana i njihovih gostiju. Tako je 29. travnja ove godine iz Sali u Zadar hitno prevezao zadarsku redateljicu Maju Šimić, koju su na otoku, nakon uspješno izvedene kazališne predstave, uhvatili trudovi, a ubrzo nakon dolaska u zadarsku bolnicu rodila je sinčića.
Kad je 13.kolovoza 2007. godine dva kabela (jedan kabel j 185,2 metra, deseti dio nautičke milje) sjeverozapadno od otočića Krava na Dugom otoku gorio jedrenjak za višednevna krstarenja „Mornar“ , na kojemu je bilo 25 gostiju i 5 članova posade, akcijm spašavanja turista i posade, gašenjem , a potom i nasukanja „Mornara“, da ne dodje do onečišćenja, koordinirao je Švorinić, uz puno povjerenje svojih nadređenih.
Putnike sa „Mornara“ prihvatili su brodovi „Kažimir“ i „Antonela“, a u gašenju požara koji se proširio iz strojarnice sudjelovali su članovi DVD-a Sali, djelatnici Parka pridore Telašćica , te na kraju i zadarska vatrogasna postrojba. Da se spriječi onečišćenje mora i obale, „Mornar“ je nasukan u jednoj uvali, a iz njegovih tankova crpkama je izvađeno gorivo.
Kapetan Švorinić kaže kako mu je od nedavno puno lakše raditi, jer je dobio mladog, a već iskusnog pomoćnika Nikolu Milića(30), voditelja spasilačke brodice.
Odbor Plave vrpce Vjesnika odlučio je da će se za nagradu za hrabre poduhvate na moru Plave Vrpce Vjesnika 2015 ove godine kandidirati 4 nominirana u pojedinačnoj i momčadskoj kategoriji. Dodjela će se održati 6. prosinca u Kazalištu Marin Držić u Dubrovniku.
foto: sph.hr